Mörksugge Jakten 2014

måndag, juli 07, 2014

Igår var jag och körde Mörksugge jakten i Rättvik.

Tror det var första Mtb tävlingen på 2 år och första någonsin i Motionsklassen.
I och med att jag inte tänkt köra något cykel lopp i år är jag varken med i nån SCF ansluten klubb eller har tävlings licens. Lite mycket pengar för ett lopp bara.

Var uppe tidigt på morgonen för frukost och städa ur stugan, sen begav vi oss till tävlings starten.
Lite köer in och så frame så tar dom 20kr för parkera där!!! 20kr är väl inte hela världen men tycker riktigt kasst att ta betalt för stå där, kan dom inte bakat in det i anmälningsavgiften, detta är bara suga ut lite till. Men jobbigast att stå där och rota reda på en 20a.

Väl frame så var det ner med cykeln, 5 gel i bakfickan o klar. Lite smidigare än triathlon.
Har lite mer rutin på dessa lopp också, man blir lite lugnare. Skulle kunna komma dit 10min innan start och inte känna mig så stressad.

Stod i fålla 5, riktigt långt bak, men tänkte tar igen det i Vidablick (första långa uppför).

Starten gick (masterstart) och lika stressigt som vanligt, folk upp på trattoarer och zicksackar hit o dit för en 2 placeringar.

In i Vidablick, att jag skulle få cykla mitt eget tempo upp var ju bara glöma. Var bara slå i lillklingan och sitta vispa glatt i kön och lyssna på alal missväxlingar, kedjor som hoppar och tillhörande svärsord. Förvånad om hur många som inte verkar ha sin utrustning kollad, det var inte direkt en eller 2  som vart bannlysta från kyrkan.

Låg sen efter i någon klunga tyckte det var bra där, efter en 10 min går ut och kör på lite o drar ifrån.
Lite sur att jag blivit så lat, låg där det var bekvämt och inte behövde ta i så mycket. Blivit alldeles för bekväm på sistone.

Körde på lite bättre sen, men efter en timme fick jag så ont i ryggen och kände att jag hade alldeles för högt tryck i däcken. Min (B) pump vissar definitivt inte rätt tryck, satt in ca 1,9bar och som cykeln studsa var det inte 1.9bar i däcken.

Vid 2 timmar fick jag riktigt mental dipp, låg i en bra klunga men bestämde mig tydligen bara för sluta trampa o släppe gruppen. Det var tydligen jobbigt kom nån nyvaken hjärncell fram till.. Nån minut efter kom räddningen. En kille kör om slår av och "fiskar" upp mig.  Rycker till som en nyfångad forell och hakar på och går riktigt bra, tar några minuter så är vi om gruppen jag låg i tidigare. Kändes bra att jag vakna till igen.
Men börjar fundera över min mentala hälsa har blivit totalt förslappad.....

Efter 2,5 timmar säger magen upp sig (ingen uppsägelse tid här inte), får ganska ont och jag tror det kan vara det kalla vattnet man fick.  Hade en gel till att trycka men bestämde att den fick vara, risken kunde vara att den bara sköts ut på andra sidan sen. Körde på sista av en lätt sportdricka som jag hade kvar.

Sista biten (ca milen kvar) började känna mig lite mör (på riktigt tror jag). Men det var så grymt rolig cykling med snabba doserade singeltracks i skogen så man gasade på.  Nästan så man ville springa tillbaka och köra det en gång till.

Kom upp till avslutnings loppen och såg Jessica, Anton och några andra smackare hejande.
Sista rakan gav jag allt sen och fick dagens högsta puls in i mål.

Dagen roligaste svar fick jag efter jag ropa "Kommer om till vänster".
-Kör om på vilken jävla sida du vill, jag bryr mig inte.

Mådde lite halvkasst efter, överhettad och ont i huvet. Ryggen värkte rätt bra.
Men hade haft riktigt kul =) Tänkte att jag allafall skulle kör in på 3 timmar, men vart 3.11.
Får helt enkelt komma tillbaka nästa år för det.

Sen började världens längsta bil resa hem. Vart många pauser. Sen tog Jessica över och körde en längre sväng. Stana för mat i Enköping o sen var vi äntligen hemma.

Haft en underbar helg, vart som liten mini semester samtidigt och fick se Anton köra sitt första lopp =)