Cykel resa till Järvsö!

onsdag, juli 15, 2020

Jag och Anton drog upp till Bergshotellet i Järvsö för att cykla på Järvsö Bergcykel Park. Det var iofs inte en helg vi var uppe men typ. 2 lediga dagar i Juli och en intensiv period mellan Måndag och Tisdag som var helt grym.

Började Måndag morgon och uppstigning klockan 05:30 för avfärd 06:10!
Vårt första stopp skulle bli Mantra sport i Uppsala för att kitta upp oss med de hårdaste grejerna! Vi skulle vara där klockan 7, triathlonöppettider för triathleter! Målet var sedan att vara i Järvsö klockan 10 och sitta i liften 10:30.

Men vi börjar hemifrån och en banan och en dubbel espresso 05:35. Sedan en otetrisk packning (dvs. in med skiten) och TechnobaseFM på 75% volym och vi var iväg, snabb driveby vid Mcdonalds så var frukosten kirrad för oss. Breakfast for Champions!

Klockan 07:00 BAMM in på Mantras parkering på minuten, var lite nervöst med tiden när vi hamnade bakom tant Agda i sin Volvo Amazon som gått 2.000 mil, men vi körde ikapp de sekunderna.  För övrigt den enda bilen vi stött på utom 54 vita skåpbilar. Ska du göra ett bankrån en tisdagsmorgon och ha en flyktbil, välj en vit skåpbil, kommer bara försvinna in i mängden.

Uber tidigt hos Mantra

Väl hos Mantra så hämtade vi grejerna och småsnacka lite.
Det farliga med att besöka Mantra är att de är så trevliga där så man blir lätt kvar. Deras version är ”Fan Micke var här igen och vart fan inte av med honom den här gången heller”. :)

Nu var det bara zooma ut på Gps-enheten (Ja, jag använder mobilen, men låter coolare så, lite old school, jag är så gammal så jag kan tom nämna Ciceronen "Aka Taxi kartan" tiden innan Gps).
Lade in Cruise control och styrde ut på E4an! Strax under 3 timmars bilfärd framför oss och det gick grymt smidigt. Det var rätt skönt med stopp i Uppsala, kortade av resan lite.

Enda nervösa var att det kom upp varning om AdBlue (vad jag förstått, nån gödsel man har i tanken) 800km kvar.  Fan, jag tänker inte fylla på nån jävla gödsel nu,  glöm! *pling* om 800km kommer bilen inte starta om adblue inte fylls på.  Uhhh, men 800km huuuur lugnt som helst. En kvart senare sa den 600km kvar tills det inte går starta... Handbromssväng in till macken för gödsel och en lakritspuck, blev jävligt glassugen helt plötsligt.

09:59 rullar vi in på parkeringen i Järvsö. Alltså vi är stabilare än ett Tyskt stålverk!
Där slutar liknelsen när vi yrar runt som höns och funderar på vad vi ska göra och samtidigt halvt stressade, var checkar vi in, vart är liften, var köper vi liftkort - om 30 timmar ska vi ju hem igen.

Hotellet från parkeringen

Börjar med att rulla ner till Bergshotellets reception och det mesta reder ut sig.
Får en light guiding om var allt ligger (allt ligger precis bredvid varandra så man behövde inte vara raketforskare för att hitta) och var man ställer cykeln etc.  Här är skillnaden ganska stor mellan stigcyklister och triathleter.
- Mtb åkare, cykelrum, ok.
- Triathlet, cykelrum, är du helt jävla galen cykeln måste befinna sig bredvid mig hela kvällen på rummet.

Sedan är det lite skillnad på renligheten på cyklarna.
I alla fall efter en tur i skogen.

Utanför Receptionen på Bergshotellet ser man liften.

Allting är så grymt nära, bilden ovan är precis utanför receptionen och "huset" mitt på bilden är liften.
Framför liften ligger en butik och det är där man köper liftkort också.
Med allt så nära så vi satt redan i liften 10:30. Uber time (menar inte taxi'n då!)

Jag tog typ 3 videos över hur man åker lift. Av någon olycklig anledning så verkar en serie videos kommit bort men nedan ser du en bild hur cykeln åker med. Man hänger upp den jätteenkelt och springer runt. De har hela tiden någon där som hjälper de med lite kortare ben. Först stressa man lite men efter att ha gjort det 5 gånger så var det så smidigt att man nästan hann stå där o slå en drill medan liften åkte runt och man hoppa på.

Där hänger den säkert.

Väl på toppen var det bara njuta av utsikten och planera rutten. Det var första gången vi var här för att köra downhill och Anton kör stelt bak så det skulle inte bli så supersvåra grejer idag. Det fungerar bra med stel cykel (Stötdämpare fram) på Blått och Grönt  men det är klart roligare med heldämpad.

Obligatoriska vy bilden

Tur kartan

Skyddsmässigt så är det Heltäckande hjälm (Fullface) som är krav. Handskar, Knäskydd, Armbågsskydd körde vi med också. Jag tycker väl det är minimun. Vi kommer kitta upp oss inom kort med ryggplatta också. Jag kommer köra med bröstskydd också, för jag vet att jag landar på mage jämt som en jävla katt med tassarna i split.  Sen ska man köra efter sin förmåga. Jag tror man ska utmana sig lite för att det ska bli roligare men ändå känna man har kontroll. Sedan tänka på att vissa kan det här med ramla. Trots att jag börjar bli till åren så har jag kört bmx 7 år och mtb runt 15. Jag har flugit över styret nästan 3 siffriga gånger och kroppen lär sig (till skillnad mot huvudet) lite varje gång.

Redo för en åktur och förhoppningsvis på cykeln hela dagen.

Vi började med Monica, kan rek. den som första åk. Känna på cykeln (speciellt om ni hyrt) och hur bromsarna tar mm. Tekniskt är den väldigt lätt. Guppig grusväg nerför men du åker ändå nerför en skidbacke så det inte bara skrika som Tarzan och svinga sig ut. Det får du göra när du kan köra svarta :).

Resten av åken vart nästan uteslutande på den populäraste leden "Barbro".
Den är så sjukt rolig.....

Den har ett fantastiskt skönt flow och en 10tal sköna hopp som man kan antingen bara rullar över
eller flyga ganska bra (för att vara rookie). Både plattå hopp, stepdown och steppup. Sedan på sidorna fanns det lite högre varianter på hoppen om man ville spice'a till tillvaron lite. Första gångerna drog min puls upp när jag skulle ta dem och sedan när man gjort dem några gånger så var det grymt skönt.

Bitvis var det ganska skakigt och om något så var det händerna som tog ganska mycket stryk.
Sedan åker jag med 26 hjul och 120mm dämpare så lite stryk får man räkna med.

Vi passade på att testa Malin / Honey Honey också. Lite mer teknisk cykling med mååånga berms och lite mer rötter och stenar. Anton gillade inte den så mycket, men så körde han stelt också.

Vår absoluta favoritkombo var att börja liten bit med "Monica (grön)", sedan vika av till "Till mina vänner (röd)" och sen köra "Barbro (Blå)" resten.

Här är en video av första delen. Monica och sedan Till mina vänner (stannar till lite mellan dem).

Här är huvuddelen av Barbro, som är roligast:

Vi körde på rätt intensivt, vi stannade inte många sekunder där uppe och liftkön var ju minimal trots att det var högsäsong och hotellet fullbokat. Liften stängde klockan 4 och redan halv gav vi upp. Mina händer fixade inte att hålla i styret mer, jag var helt tvärslut i handen, det gick bara inte. Så vi stack till bilen och checkade in på hotellet.

Dag 1 avklarad i backen och dags att checka in nu.

Det sköna med att åka till Mtb-ställen är att det ofta är byggt för skidåkare, vilket innebär lite praktiska saker som torkskåp mm :).

Ingen fel på vyn från hotellet.

Tom regnbågen var framme

Efter att vi checkat in och packat upp så hade vi 2 timmar till innan vi bokat middag.
Varför ta det lite lugnt när det ska finnas två pumptracks i närheten?!

Det finns två olika pumptracks. En Dual track som går åt varsitt håll som är likadan. Tänk att man ska tävla mot varandra. Sedan en lite större med en bowl i mitten.

Den första ligger typ bara 100 meter nedanför liften och den stora i botten av backen en 200-300m längre ner.

Starten på Dual Pumptracken

Dual pumptracken

Stora Pumptracken

Börjar bli mör nu

Vi rullade ner och rullade lite på den första, den var sådär. Kanske roligare att köra på den stora så vi rullade vidare. Den var ju grymt mycket roligare. Men det var så mycket barn där så det gick faktiskt inte att köra. Rullade sakta ett varv och kollade lite, sedan kände vi att det vore nog bättre att komma ner lite senare på kvällen. Så blev bara att växla ner och trampa upp till hotellet för lite efterlängtad middag.

Lite Pizza och få sitta ner på Bergshotellet var inte helt fel. Rätt mör i kroppen nu.
Kan verkligen rekommendera deras Pizzor.

Restaurangen på Bergshotellet

Efter en snabb middag så var det bara på med hjälmen och ner till pumptracken, den här gången körde vi direkt ner till den stora. Betydlig färre barn nu, mest ungdomar och det gick köra mycket bättre nu. Mina ben var dock helt finito. Vi hängde här några timmar sedan var det bara hem och sova.

06:30 Onsdag

Bara att kliva upp igen, av någon anledning bokade vi frukost till klockan 0700 när dom öppnade.
Vet inte varför, när liftarna öppna kl 0900, just ja vi skulle köra pumptrack innan....

Dagens viktigaste måltid?

Bra frukost, ganska standard. Saknade dock Nutellan :)
Blev en ganska snabb frukost, för sedan var vi i pumptracken 07:30 igen.

Morgonsolen

Pratade med en i receptionen när vi skulle checka ut om pumptracken och hon sa:
- Det var till och med några där när jag åkte till jobbet 07:30, helt galet.

Japp, det var vi :)

Efter en timme där så var det upp, packa ihop och checka ut, in med skiten i bilen
och sedan ner till liften igen. 09:15 var vi där men den hade inte kommit igång än så inget förlorat där.

Annars var det ganska likt gårdagens åk, 90% körde vi Barbro.
Testade även köra "Manolito" idag, Blå led, inte så mycket hopp och lite trixigare men väldigt rolig också.

Manolito

Dock så efter två åk kände jag att det inte fungerar med min hand, det krampade direkt och jag orkade inte hålla i styret. Visade sig att jag har ganska smala handtag, så efter en snabbvisit vid butiken intill liften så så hade jag nya handtag som kändes mycket bättre :). Priserna var standard, inte jättepåslag som man kunde tänka sig.

Övriga tekniska incidenter vi hade dessa dagar var:
En sprint som lossnade från Antons bromshandtag (löstes med en böjd smal bult).
Anton fick även en punktering, var mest orolig när han inte kom. Jag stannade lite då o då så brukade han ligga ganska nära, sedan när man fick börja gå upp blev man lite orolig, men som tur är var det bara en punka.

Bra infoskylt annars! Inte alltid det är en 112 olycka!

Här ligger Bergshotellet, ganska så mitt i backen.

Idag körde vi faktiskt på en riktig lunch nere vid liften, man var lite tröttare också så var skönt att sitta ner en stund.

Från lunchområdet med affären mm

Vi bägge var ganska möra efter lunch, händerna var det som var absolut tröttast.
Men vi körde och ca halv 3 gav vi och rullade upp mot bilen.  Vi var supernöjda och har verkligen utnyttjat nästan varje sekund här uppe.

Super nöjda

Allt från hotellet med jättefint cykelrum och grymt hotellrum till fantastisk cykling och alla har varit grymt trevliga här. Vi bägge visste direkt att kommer snart upp hit igen, vi har för övrigt redan en ny resa bokad i Augusti. Ska se om man kan klämma någon dagstur då också, det fungerar helst om man kanske är två som kan dela på körandet. Dels tryggare om någon gör illa sig också.

Åkningen fungerade jättebra tillsammans fast vi är på lite olika nivå. Sedan skulle Anton kanske tycka att det vore lite roligare att åka med någon kompis. Jag börjar bli lite pinsam. Man får inte göra brum brum ljud när hissrösten säger åker upp och låtsas växla vid varje våning speciellt med andra i hissen. Sedan säga LiftOff eller till Tops i liften är inge bra heller....

Blev en lugn bilresa hem för att ladda om, för nästa dag skulle vi köra upp till Säfsen.
Nästa inlägg kommer om det :)