Hösten alla händelser (dom flesta alla fall)

måndag, december 11, 2017

Hösten tycker jag är härlig period av året, tävlingssäsongen är över och träningspassen kan man köra lite på vad man vill göra och lägga extra krut på den man är lite sämre på eller det man tycker är roligast. Men hösten är även starten på nästa säsong och planerna och målen börjar forma sig.

Hösten varit riktigt bra för mig, träingen rullat på kontinuerligt på ca 10 timmar vecka, kört mycket roliga pass och här några av dom större händelserna:

Skaffat en ny mtb!

Vart en Cannondale (såklart) Scalpel si från Mantra sport.  Detta lite av min drömcykel.
Jag haft en Scalpel tidigare, den lite legendariska heldämpade där bakdelen inte hade nåt länkage utan sviktade på nedre stagen. Problemet med den var vevhuset satt för lågt ner och man slog i allt med pedalerna. Men denna går som en dröm, när man glider in i dom jävligaste partierna så skrattar man bara, mest det är så jävla kul. Sen är servicen från Mantra sport är ju en nivå för sig. Det är liten butik men resurserna och viljan att hjälpa en är betydligt större. Sen att Stefan meckar där gör inte saken sämre. Han är en av dom bästa mekanikerna jag stött på och han kan Cannondale utan o innan.

Det finns inte många ställen jag lämnar in min cykel, till 95% fixar jag det själv. Annars är det nog bara 2st som får mecka på min cykel. Den andra nämner jag inte för då kommer jag få höra det hela tiden, vi har lite konkurranse mellanåt ;).

Så en av planerna nästa år är att tävla mer på Mtb, även om triathlon kommer vara huvudgrejen (kommer till det snart). Mtb är det jag tycker är roligast att köra just nu, får se efter 127 cykel tvättar =).

På tal om Mtb så måste Höstens roligaste händelse hamna inom denna kategori.

Mtb läget i Högbo.

Har varit på Mtb läger med klubbens (Väsby Triathlon) Ungdomar och Barn där även Anton (min son) var med. Vilket ställe, det var grymt kul, mycket variation och fantastiskt roliga slingor.

Jag körde mest som ledare för Ungdomarna, och va grymt duktiga dom var. Som mtb cyklist vill ju jag alla av dom ska börja tävla i Mtb, hehe (ok, en gör faktiskt det).  Såg även lite av barnens cyklande och väldigt imponerad, utvecklingskurvan var ju spikrak upp efter en dag där.  Vi hade ju hyrt en hel vandrarhem och fyllt den ganska bra. Var en grymt rolig helg och vilket jobb alla gjorde för fixa denna helg.

Mitt och Anton rum. Blir lite prylar.

När är endå är inne på mtb, så har jag kört årets enda tävling på Mtb:

Mtb adventure race i Södertälje

Denna lopp har jag kört en gång tidigare, och det är inte min favoritbana.  Jag får sån syra skuld på denna och hinner aldrig återhämta mig nånstans. Efter första varvet tror jag låg runt top 40 och sen hade jag så stora syra skulder att jag inte ens fick ta sms lån av fler.  På detta lopp hade det även regnat extremt mycket då snackar vi myyycket regn. Av mina 10-15år av mtb så är detta top 3 av leriga lopp. Sista varvet (3 av 3) var det bara överleva och simma hem. Premiär av cykeln och den prestera utmärkt allafall =).

Lerigt? Ska leta upp namnet på den som tog bilden, hitta inte nu.

Nu lämnar vi mtb och kör lite mer triathlon.

Tri4fun Tränarutbildning

Var på triathlonförbundets tri4fun utbildning för barn på Bosön.
En riktig rolig och inspirerande helg där jag fick lära mig mycket och fick även HRL utbildning.
Jätte kul att prata med alla andra tränare och byte erfarenheter.  Tycker bara miljön på Bosön är så inspirerande.

Bild från tri4fun instagram

Kör igång en sak som jag saknat väldigt mycket i höst också:

Söndag  lång löpningar med VssTri

Slutet av våren och under sommaren är det mycket cykel och annat så händer så tar vi en paus med lång löpningarna.  Men nu i Sepetember drog jag igång det igen.

Det är så roligare att springa långt i grupp än själv. När jag springer själv så har jag sällan disciplin att köra hela rundan om jag ens kommer ut. Sen är det en av få tillfällen man hinner prata med andra klubbkamrater speciellt under vinter halvåret då vi annars bara möts vid simningen.. Man har ca 2 timmar bränna tillsammans. Fast det det kan bli lite tyst mot slutet ibland :).  Tycker alla fall det är grymt roligt ser alltid fram emot dessa pass.

En av Söndagsturerna denna höst.

Så har det blivit kallt och isigt och med det så har:

Inomhus säsongen kommit igång

Nu när celsius graderna går ner mot noll så blir flesta pass inomhus på trainern eller monarken.
Även löpbandet börjar gå varmt. Jag föredrar att springa ute men när man har tex 5km att springa och det tar 15 min att få på sig alla kläder så känns det rätt värdelöst. Sen dom riktigt hårda passen känner jag lättare att göra på bandet nu. Sen när Våren börjar komma går jag gärna ner till Vallen och springer igen.

Nova på väg till gymet

Även monarken och trainern går varm, dom går faktiskt mycket mer än löpbandet just nu.
Hösten är ju perfekt tillfälle att testa nya saker. Så på trainern hamna cykeln och experimenterar med lite nya pinnar, sadlar och sittställningar.  Jag kommer nog byta till en ISM sadel men min possition kommer jag behålla +- några mm.

På Monarken pågår nya typer av intervaller. Jag så fruktansvärt kass på bara nöta. Typ sub tröskeln (ironman fart). Så med hjälp av Coach Stefan har jag lite nya intervaller. Det är tungt, riktigt tungt. Men märker av att jag redan nu är lite vassare än slutet av förra vintersäsong så detta kan bli bra.

Monark och med hjälp av zwift blir det tom roligt.

Har även gymat en hel del, minst en gång i veckan. Har kört med en riktigt grym PT i 2,5 månader och vilken jävla skillnad det har gett. 90% har vi fokuserat på ben o rygg. Mycket teknik och nu tycker jag det sitter riktigt bra så ska försöka fortsätta gymma gärna 2 dagar i veckan om man kan hitta tid.

Nere på Sats

Formet just nu

Är dock helt katastrof. I December har det gått rakt utför. Sista passet i November körde nytt rekord på 4 orna på monarken och allting har funkat så jävla bra hela hösten. Så kom December. Magsjuka hela familjen, helt förstörd efter det men återhämta mig till nästa helg. Då paja ryggen. Försökte på långlöpning på Söndag men varken ork eller rygg höll. Fick lida rejält på nåt som skulle var lätt distans pass. Mina 23 jobbigaste km på länge. Min ork eller energi har inte kommit tillbaka. Jag har noll tryck i benen, det bara finns inte. Mycket rehab nu. Nu har jag lyckats paja mitt vänstra knä också efter cykelturen igår också. Motivationen är inte direkt på top. Men den kommer nog snart.

Så just nu ska bara hitta formen igen också, det går fort utför!

Nova hjälper mig leta efter formen.

Nästa år blir det ingen Ironman, just nu bara Tjörn (halvdistans) planerad. Kommer bli lite lopp i Svenska cupen, dels för Anton kör dom också. Så man känner inte samma stress som när man måste logga så jävla mycket tid som för en IM.  Sista veckorna nu i December kommer vara lite roligt utan struktur med mer vila och sen blir det dra igång efter nyår lite mer strukturerad träning efter besök hos coach Stefan :).

KM simning på Söndag, förra året simma jag 50m fritt på 30.96 och hade satt som mål sub 30 i år.
Just nu hoppas jag bara simma runt på inte för alltför långsammare tid.

Har siktet på skriva lite oftare och mindre nu. :)