Smack down Brottby

torsdag, april 28, 2016

Igår kom jag äntligen iväg till Smack serien och tempo i Brottby.
Trots namnet så såg jag inte en enda polis, antagligen upptagna.

Det var kallt igår väldigt kallt. När jag vakna kände jag mig som skit också och sket i simningen.
När jag väl sedan går upp o ser det snöa så är inte Tempo ute på landet högsta önskan.

Ser på cykeln under dagen och inser att den inte fått mycket kärlek under vintern på trainern, för det är typ bara där den har rullat hittills. Har varit ute en sväng i år, delar av tiden låg jag i diket med styrlagret i ena handen och telefonen i andra efter ett försök att sänka styrstamen:
- Jessica, du får fan komma och hämta mig.
- Vart jag är?, Men det väl för f** bara kolla på på nån j*** app i telefonen.
# Jag var sur.

Men det gick bra tillslut, eller jag bestämde mig för att jag minsann köra skitcykeln hem alla fall.
Problemet var att starnuten lossnade och åkte ner i röret och när jag ska skaka fram den kommer allt (styrlager, spacers, mm) medans jag håller styret i ena handen och ramen i andra handen. Hur jag hade tänkt fånga startnuten kan bara gudarna veta...

Men tillbaka till igår. Klockan 1800 rullade Pontus från klubben över och vi begav oss ut mot Brottby efter en omgång med cykelställen på taket. Nästa bil ska bli en låg sportbil, där man typ kan "ställa ner" cykeln på taket.

Väl frame är det samma rutin som vanligt, hämta nrlapp, plocka ner cykel och klä på sig.
Idag var det kallt, väldigt kallt. Det var vantar o hela köret.

Vart en ganska lång uppvärmning på ca en halvtimme. Det kändes inte sådär jättebra att det sprätte i benen men inte heller att man ville hoppa av o krypa för öka hastigheten. Hemma i soffan lät 20km som ingenting HAHA 20km.. Vi körde inte ens halva på uppvärmningen och "satan va långt det är".

30 sekunder till start....
Fokus, hög kadens, håll watten inte mer inte mindre, bra teknik, in med knän, starta lungt.

3.2.1.  KAAAMMAKAZEEEEE

Efter 5 minuter insåg nog inte att det skulle hålla, ökade kadensen för den vart alldeles för låg.
Ungefär här vart jag omkörd redan, det gick så fort så det inte ens var förnedrande det en annan nivå på det hela. Tur är väl att bara någon get o på sin höjd en häst hade lagt märke till omkörningen.

För att "fördriva" tiden mao inte tänka på hur ont det gör så gör jag uträkningar i huvudet för hålla det sysselsatt. Normalt sett skulle väl ett tal 2+2 räcka men för lite nytta av det också räknar jag på snitt o beräknad mål tider och del tider. Hoppet var snitta 35/kmh o gissa att med formen idag skulle jag ligga lite under. Så en sådär 20 min till vändning borde det ta var grund tanken.

Möte Pontus som starta tidigare och han ropa hej när han möte mig efter han vände, och jag var upptagen på suga i mig luft just då lyckades öppna och fick kanske ut något ljud.

Sen kom jag till vändningen 16min hade gått.
Grymt, men vad var det för fel! Hade vi medvind, är det mer nerför på vägen ut.
Jag hade kört, sparsamt är väl o ta i, men inte full ös alla fall, och det blåste ren sidvind.
Öka på gasen till låren och det vart väl som trycka gasen i botten på en volvo 240 automat. Bara pedalen som rör på sig.

Fick vittring på en framför, nånting rörde sig där alla fall och gick in i attackmode.
Jag körde hårdare men vet inte om det gick fortare men jag kom om. Det jobbiga sen är att man måste fortsätta gasa. Det lite pinsamt glida om och sen inte orka hålla.  Det som komma till en korvätar tävling mätt.

Sen var det sista biten kvar, planen här var att gasa och ge det sista. Jag var för tillfället ganska nöjd med behålla hastigheten. Vart omkörd av en till *bajs*.  Jag låg och höll en konstans 20-25 meters lucka till den och tanka kom på ge järnet o köra om.  Men aldrig att jag skulle orka hålla det sen.
Helst plötsligt dök målet upp lika oväntat som vändningen.

Resultatet, själva officiella resultatet skiter jag faktiskt i. Jag har inget att hämta där.
Men mina siffror såg faktiskt väldigt bra ut.

Mina snitt watt var högre än mitt FTP rekord. Då är det 31 min istället för 20min.
Normalised var ännu högre. Det var skitkul att se. Det är ju inga skryt siffror men det går framåt :)
Var nöjd med att ajg fick så bra ute där jag brukar ha lågt, brukar mata uppför med sedan tappar jag utför. Du fräste jag av backen och kunde ha bra tryck över krönet o fortsätta.

Jag måste bara göra nåt åt min sittstälning. sitter som skit, glider av sadeln hela tiden.
Så lite att jobba på. Blir en del cykling till i veckan. Har benhinne inflammation och nu verkar ena knätt pajat för jag antagligen sprungit lite onaturligt. Så ingen löpning resten av veckan.