Ironman Copenhagen

tisdag, augusti 20, 2013

Har kommer race report från Ironman tävlingen i Köpenhamn.
3.8km simning, 180km cykel och 42km löpning i en lång historia.

Förord
Förra våren var jag och kolla på ett duathlon lopp i Väsby.
Efter bestämde jag för att prova på triathlon. Köpte en våtdräkt och gick med Väsby SS Triathlon.
Körde Stockholm Triathlon och var fast. September anmälde jag mig till Ironman i Köpenhamn och köpte en Tempo cykel. Allt gick bra till Juni. Vart sjuk en månad och tappa all motivation, fick problem med nacken på cyklingen och höften med löpning. Testa Vansbro Triathlon (i distans en halv ironman) som gick åt skogen. I augusti gick motivationen upp och saker och ting börja lösa sig, här kommer berättelsen om första gången jag fick höra dom 3 magiska orden.

Resan ner och dagarna innan loppet.

Här är några blogg inlägg från dagarna innan om ni vill läsa mer:

Tidigt på Torsdag morgon hämtar jag upp Stefan i Solna och vi börjar vår resa ner mot Köpenhamn.
Tycker det gick väldigt fort ner, några korta stopp och en vansinnig dyr bro avgift så var vi framme.
På väg ner mot Wienebröds landet.

Vår rum, städaren måste älskat oss.

Första dagen gled vi runt lite hämta ut nr lappar och kollade igenom expo området.
Natten vakna jag en så där tiohundra gånger mest pga fyrverkeri som panga på rejält.

Fredagen gick upp kl 6 och tog en kort jogging tur, vänja kroppen lite att komma igång tidigt.
Frukost sedan, vila och sen upp till tåg stationen för möta upp Jessica som kom ner med tåg för heja på.
Vart ett varv på expot och sedan race meeting. kl5 gick till pasta partyt som var väldigt värdelös. Sen vart det bara ta det lungt på rummet.

Supporten anländer

Vila och streach på rummet.

Race meeting i rådhuset.

Lördagen, gick vi upp kl 6 för en promenad. Frukost.
Ännu mer vila på rummet, en kort sväng på stan för lunch. Sen fixa cyklarna o rulla ner till Bike Checkin. Problemet var sen ta sig hem vi fick en alldeles för lång promenad men hem kom vi. Kvällen vart Pasta buffe på ett ställe som hette RIZRAZ väldigt bra ställe. Sen hem lägga sig. Nu var man nervös.

Cykeln inchekad.

RACE DAY
Upp vid 4 nånting halv 5 kunde den kanske varit. Nervös som fan. Få i sig nåt var svårt.
Kände mig pigg och redo men ångesten för simningen satt enda upp i halsen. Fick ner en banan lite blåbärs soppa och en liten fralla. Kl 5 någonting tog vi en taxi till starten. Sista cykelfix på med våtdräkt och värmde upp en stund. Klockan 7.20 en kvart kvar.

KMD IRONMAN COPENHAGEN

Simningen (1.09, plats 111)

Starta längst bak till vänster, vi skulle runda första bojen till höger så för slippa trängsel. Första tanken, åhh man ser botten. Sen fan va bra det känns efter några minuter börjar dra på och simmar om fler o fler. Körde 2 takt andning, då och då gick jag på 3 takt men kändes skönt o ha lite bättre koll. Efter vändningen längst bort tänkte jag redan. Hitta några fötter och gå på kändes jävligt bra. Tänkte att jag borde fixa 1.15. En klantig grej var att jag läste 200m kvar när det stod 2,7km. Det långa 200m, hehe
Efter en stund kunde jag räkna ut att jag läste fel. Vid runt 3 km var det kul, vi var några röd mössor och ett gäng blå mössor som starta innan, tänkte att jag måste simmat ok. Kom några lilla ifatt mig som starta efter. Var riktigt nöjd när jag kom upp, Fan va kul det var att simma!

T1 (3.50)

Hade budgeterat 7 min per växling. Jag hade ingen klocka förrän cyklingen så jag hade ingen koll på hur jag låg. Jag fick leta upp en bajamaja efter simningen och spring lite extra för komma till cykeln.
Riktigt nöjd efter när jag fick höra tiden.

Cykel (5.34, plats 156)

Ut på cykeln kändes bra, väldigt trixigt genom stan. 90 graders svängar och över gångbroar mm.
Väldigt stötigt också, första jag gjorde var tappa min vattenflaska med blåbärssoppa.
Ut på stora gick fort satan. Hade en fin sne medvind där. Tog i lagom och hade bra koll, drack o åt.
Sen kom motvinden inte lika kul. Men körde på, lite deprimerande att se snittet rasa. Fick ta ett toa besök på första varvet. Lite kämpigt ner mot varvningen. Var lite fan nu får varvningen ta och komma.
En häftig sak var en stor lång bred backe med såå mycket folk, fick nästan ståpäls. En mindre häftig sak var en by med bara kullersten och uppför. Nästan njurbälte varning. Men sen kom varvingen och med den medvinden, dock gick det inte lika fort nu. Fick ta ett toa besök till på andra varvet. Jag låg och tuggade lagom, var inte mentalt slut eller slut på energi men mot slutet kändes ben musklerna utmattade. Lycklig när varvningen kom, det betydde vi skulle in till stan igen. Blåste nästan storm nu o regnade kändes som man stod still. Tyckte det var oändligt långt in till växlingen.

T2 (4.23)

Trötta ben in i växlingen efter jag get min kolfiber häst till en funktionär.
Fick min påse och dom små rackarna hade gjort en väldigt fin knut på påsen.
Kändes som jag pilla med det i evigheter. På med skorna och ut. Jag hade aldrig nån tanke på nu ska jag averka ett marathon. Det var bara jag ska springa så är det.

Löpningen (4.36, plats 186)

Det var så tungt, mina ben var slut. Det enda jag tänkte spring till nästa vätske depå o vila.
Så var tanken genom loppet. Små korta mål och samla varv, totalt skulle det bli 4 varv.
Sprang ett halvt varv med Stefan var kul att springa med någon, men han låg ett varv förre mig.
Han fick stanna till en stund och jag kröp vidare. Det här var 42 km pannben. Jag drack alldeles för mycket fick stanna på toa 3 gånger. Näst sista varvet tog jag tid på sträckan man fick färgade armandet vid varvningen till målet som var 3km ca. Tog mig en halvtimme!! Men när man väl kom ut på sista varvet och bara hade en mil kvar såg man ett slut alla fall. Var kul att se Jessica som hejade på varje varv gav lite energi.

Sen änligen svänger in till mål området så fick jag höra dom 3 magiska orden:
Mikael Karlsson You Are a Ironman!

Efter

Servicen efter var sådär, fick en folie filt. Var mycket folk. Sprang o hämta min påse o t shirt bara.
Sen mötte upp Jessica och hämta cykeln sen direkt til hotellet. Kvällen låg man vred sig lite ont i bennen, hehe. För inte tala om bil resan hem.

Tetris

Anton ska få en lastbil också =)

Känns riktigt härligt nu. Ledig denna vecka också.
Kommer jag göra det igen?: JA
Nästa år?: Tror inte det, men några halvor.

Fakta
Gick åt ca 15 gel
Gick åt ca 04 powerbars
Plus massa annat.
Fick göra 6 toa besök för mycket.

Sist men inte minst vill jag säga ett JÄTTE tack till Jessica, Stefan för supporten o stödet där nere. Mina klubbkamrater, alla vänner, alla som hejat på. Det har betytt så mycket. Jag läst alla inlägg på Facebook, Twitter, Instagram, Google+, mm.